September 9, 2013

Dato Prof Ir. Dr. Radin Umar bin Radin Sohadi UPM


Had this from a friend..I was very shocked and sad. Very sad infact..semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada beliau dan keluarga..

Saya tidaklah mengenali beliau secara peribadi, tetapi being within the same perimeter with him as a student, saya ada berurusan dengan beliau..Seorang yang mudah tersenyum, dan sangat lembut peribadi nya..

Kali terakhir saya berjumpa beliau adalah semasa berada di Lapangan Terbang Heathrow, United Kingdom.Saya mahu menghantar rakan pulang dan beliau bersama delegasi beliau juga turut mahu pulang ke Malaysia..
Saya menegur beliau :
'Ir Radin! ' sebab excited bertemu seseorang yang saya kagumi dan kenali di bumi asing itu..
Walaupun beliau tidak mengenali saya, tapi tetap tersenyum, tenang dan berbual bersama..

Memori itu sejenak. tapi sudah cukup untuk berada di hati sampai bila-bila..kerana Ir. Radin memang istimewa orangya..

Semoga Allah memberi kekuatan kepada Ir. dan keluarga..Amin ya Robbal Alamin..


*Kredit kepada my friend, Huzairiyah Hussein kerana berkongsi..

Assalamualaikum,
Kepada alumni UPM, terutamanya pelajar keuruteraan, YBhg Dato’ Prof. Ir. Dr. Radin Umar bin Radin Sohadi kini terlantar sakit dirumahnya di Villa Height, Tmn Asa Jaya Kajang. Beliau pernah mengalami sakit kanser, dan kini dibawa pulang ke rumahnya kerana kegagalan fungsi hati. Beliau pernah menjalani pembedahan membuang sbhgn hati sebanyak 2 kali. Kini baki hati yg ada pula mengalami kegagalan.

Menurut anaknya, hospital hanya jangkakan Prof Radin hanya mampu bertahan 2-3 minggu shj.
Semasa saya melawat beliau semalam, beliau mohon ampun dan maaf kpd sesiapa yg mengenali beliau. Mohon sesiapa jua yg mengenali agar sedekahkan Al-Fatihah dan mendoakan agar diringankan kesakitan yg beliau tanggung dan dipermudahkan urusannya. Sesiapa yg berkesempatan silah ziarah beliau.

YBhg Dato’ Prof. Ir. Dr. Radin Umar bin Radin Sohadi merupakan/ pernah berkhidmat:
1. Pengasas MIROS - ( http://www.miros.gov.my/ )
2. TNC UPM
3. Ketua Pengarah Kementerian Pengajian Tinggi
4. Professor Traffic Safety Engineering
5. Dekan Faculty of Engineering, UPM

3 comments:

  1. Semoga Allah permudahkan segalanya buat dirinya...

    ReplyDelete
  2. Hari ini 13/10 saya membaca berita di laman KPM bahawa beliau telah kembali ke Rahmatullah.\
    http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=3857

    ReplyDelete
  3. Saya juga menghormati dan kagum dengan kegigihannya. Semoga arwah ditempatkan dalam golongan orang beriman. Amin.

    ReplyDelete